Bécsben mindig érdemes múzeumba menni, most néhány aktuális kiállításból válogatunk, a teljesség igénye nélkül.

 

Aki szeret turistacsoportokat kerülgetve németalföldi festményeket és grafikákat nézegetni, annak ajánljuk az Albertina "Rembrandt és kora" című kiállítását, ahol utóbbi, azaz a németalföldi mester kora kap nagyobb hangsúlyt: Rembrandt munkáiból mindössze két kisebb teremnyit láthatunk, itt is elsősorban grafikákat. A festmények közül viszont emlékezetes Rembrandt 1657-es önarcképe a Kunsthistorisches Museum gyűjteményéből vagy a közvetlen az önarckép mellé akasztott portré Saskiáról, aki - legyünk őszinték - ma igen kevés eséllyel indulna egy modellválogatón. Az elsősorban az Albertina saját gyűjteményéből válogatott tájképek, csendéletek, tengeri jelenetek, életképek és portrék 70 (!) különböző 17. századi művésztől származnak (június 21-ig).

Azoknak, akiknek ezután még maradt ereje a felsőbb emeletekre, melegen ajánljuk Gerhard Richter retrospektív kiállítását. Az 1932-ben Drezdában született Richtert az egyik legnagyobb hatású kortárs művésznek tekintik - talán ezért is nevezik a "21. század Picasso"-jának. Absztrakt munkái mellett a különleges technikával készült "fotó-festmények" közül is megtekinthetünk jónéhányat, de szerepelnek a kiállításban egyszerű kockás füzetből kitépett lapokra rajzolt és festet vázlatok is (május 3-ig).

A végére hagytuk az Albertina talán legérdekesebb aktuális kiállítását. A "Fényképezés és a Láthatatlan" című tárlat a tudományos fényképezés kezdeteit mutatja be a látogatónak. 1840 és 1900 között készült, többnyire különleges fotográfiai eljárásokkal készített fényképekből válogatott a kiállítás szervezője, a San Francisco Museum of Modern Art.  A korai csillagászati fotók mellett számos mikroszkópos felvételt láthatunk különböző növényekről, rovarokról és vegyületekről. De vannak itt ún. "szellemfotók" is, amelyeken az előhíváskor különleges árnyképek jelentek meg. Láthatunk egy a homlokra szerelhető szenzor segítségével készült "gondolatképet" is, amely állítólag a "fotós" - az elkészült fényképből ítélve meglehetősen sötét - gondolatát volt hivatott megörökíteni. A pillanatfelvételek közül látható a fizikus Ernst Mach és fia, Ludwig által 1888-89-ben készített fotósorozat, amelyen egy kilőtt puskagolyót sikerült lencsevégre kapni - nem véletlen, hogy az osztrák fizikusról nevezték el a hangsebesség mérőszámát. A pillanatfelvételek között különféle mozgássorozatokat megörökítő fényképeket láthatunk, amelyek közül az egyik legérdekesebb az az Eadweard Muybridge által készített széria, amelyen végigkövethetjük, ahogy egy anya elfenekeli a gyermekét. Persze ez önmagában még nem hangzik túl érdekesen, de ha hozzátesszük, hogy ezeken a felvételeken - nyilván hogy jobban látszódjanak az egyes mozdulatsorok - legtöbbször meztelenek a modellek, akkor egészen más a kislány (illetve esetünkben a kisfiú) fekvése. 

A sort a Wilhelm Conrad Röntgen által kifejlesztett eljárással készült ún. radiográfok, illetve különböző mikroszkópos felvételek zárják. Ezek közül a mindenféle devianciára fogékony múzeumlátogatónak rögtön szemet szúr az a fotó, amely egy - alaposan megtisztálkodott, jegyzi meg a fotóhoz tartozó felirat - prostituált (hogy a hölgy foglalkozását miért volt fontos kiemelni, inkább csak sejtjük) bőrén keletkezett szikrát mutat be egészen közelről. Persze sorolhatnánk még az érdekesnél érdekesebb fotókat, de nem érdemes, mert a látvány itt tényleg magáért beszél (május 24-ig).

És végül a teljesség kedvéért hozzá kell tennünk, hogy egy újabb válogatást is megtekinthetünk a Batliner-gyűjteményből, amelyet 2007-ben helyeztek t magángyűjtők tartós letétbe az Albertinában. Ezúttal Monet-tól Picassoig, az impresszionizmustól a modernekig válogattak a kiállítás rendezői. Alles wie gehabt. (május 15-ig).

 

Folyt. köv.

 

 

 

 


 

A bejegyzés trackback címe:

http://budapestmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr211014767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.